Fasta sidor

måndag 30 maj 2011

Geocaching?

Geocahcing, vad är det?

För mig var det ett helt nytt begrepp fram till i fredags (27/5-11). Då hade vi en äventyrsdag på jobbet i samarbete med UTeBILDARNA. Vi gick först på en rundtur i forsbackabruks underbara miljöer för att sedan ha en GPS-Skattjakt aka Geocaching.

Vi blev indelade i 8 olika lag med en varsin GPS enhet.
Sen blev vi tilldelade koordinater (N 60° 36.743 | E 16° 54.343) som vi skulle mata in i GPSen, för att sedan följa och hitta en cache (cachen i detta fall var en plast låda innehållandes en Geocoin, förklaring kommer i ett annat inlägg). Den användes bara för att vi skulle få testa på hur det fungerade.
När den väl var funnen så var det dags att följa den bana som de hade snitslat ut åt oss. Det var en bana bestående av 5 cachar. Varje cache bestod av nya koordinater för oss att följa.

Det var något som jag tyckte var helt underbart roligt. Jag har nämligen väldigt svårt att bara vara ute på promenad utan att ha något mål, men när jag nu har lärt mig detta så går jag gärna ut på "skattjakts-promenader".

Jag har inte ännu blivit av med min Geocaching-oskuld. Jag har blivit medlem på www.geocaching.com men inte varit ut på någon första skattjakt.

Det kommer att komma upp lite mer information om begreppet geocaching och andra begrepp rörande geocaching när jag har fått lite mer kött på benen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar